سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره

نویسنده درسال 1356 در یک خانواده دینی چشم به جهان گشود. در 7 سالگی قرآن کریم را نزد مادرش(رحمها الله) به طور کامل آموخت. در سال 1363 همراه خانواده به مشهد مقدس مهاجرت نموده و در آنجا تحصیلات ابتدایی تا مقطع دیپلم را تکمیل نمود. بعد وارد حوزه علمیه شد و دروس حوزوی را تا سطوح عالیه در حوزات مشهد مقدس و قم مقدسه تکمیل نمود. سال 1381 بعد از سقوط گروه طالبان به کشورش بازگشته و کرسی تدریس علوم دینی و قرآنی در مدارس و حوزه‌های علمیه و مراکز قرآنی دایر نمود. وی مدت سه سال مسئولیت کانون قرآنی امام هادی(علیه السلام) را به عهده داشته و همچنین به تأسیس دارالقرآن رسالت و دارالقرآن هدایت اقدام نمود. چندین دوره «تربیت مربی قرآن کریم» در ولایات مختلف کشور برگزار نموده است. در کنار فعالیتهای قرآنی با نهادهای مختلف دینی مذهبی، رسانه ها و تلویزیونها همکاری داشته است. سلسله درسهای قرآنی تحت عنوان «لوح نور» با موضوع «آشنایی با سوره های قرآن» را با همکاری استاد قاری عبدالشکور فلاح در تلویزیون تمدن اجرا نموده است. همچنین در ضمن تدریس و فعالیتهای قرآنی و دینی، به تحصیل در رشته های «علوم قرآن و حدیث» و «معارف اسلامی و حقوق» تا مقطع ماستری ادامه داد. هم اکنون کارشناس امور اساتید و مدارس در نمایندگی المصطفی در افغانستان می‌‌باشد.
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
کاربردی

مقـدمه

با خلقت بشر، تفاوت‌هایی بین دوجنس زن و مرد مشاهده شد که باعث تغییراتی در زندگی‌شان گردید و یکی از شگفتی‌های آفرینش، وجود تفاوت‌ها بین زنان و مردان است. بیولوژیست‌ها و پژوهش‌گران، پس از بررسی و تحقیق‌های متعدد، به این نتیجه دست یافتند که رفتارهای ذهنی و فکری زنان و مردان در پاره‌ای از صفت‌های اصلی به صورت ذاتی، با هم فرق داشته و تحت تاثیر جنسیت به گونه‌ای متفاوت از یکدیگر عمل می‌کنند. ادامه مطلب...









«جایگاه پژوهش در قرآن کریم»

قسمت پایانی:

نتیجه گیری

از آنچه گذشت دانسته می‌شود، از منظر قرآن انسان در جمیع شئون و ارتباطات خود موظف است بر اساس تحقیق و پژوهش راه خود را طی کند. اگر چه لفظ پژوهش در کلام الهی ذکر نشده، اما الفاظی همچون تفکر،تعقل، تدبر و تذکر در بیش از حدود 300  آیه از قرآن ما را رهنمون می‌سازد که تا چه اندازه خداوند به امر تحقیق و پژوهش و در نتیجه یافتن راه‌های حقیقت تاکید دارد. در احادیث نیز به این مسأله مهم در موارد متعددی اشاره گردیده است مانند: «اطلبوا العلم و لو بالصین فان طلب العلم فریضة علی کل مسلم؛ دانش و تحقیق را فرا گیرید اگرچه در کشور چین باشد؛ زیرا فراگیری علم بر هر فرد مسلمانی واجب است».[[1]] ادامه مطلب...









«جایگاه پژوهش در قرآن کریم»

قسمت هفتم:

پیامدهای منفی عدم پژوهش از منظر قرآن

1- عدم تدبر (تحقیق و پژوهش) در آیات الهی عامل تعصبهای جاهلانه:  

«أَ فَلَمْ یَدَّبَّرُوا الْقَوْلَ أَمْ جاءَهُمْ ما لَمْ یَأْتِ آباءَهُمُ الْأَوَّلین‏ ». (مومنون/68)

 «آیا آنها در این گفتار (آیات الهى) تدبر و اندیشه نکردند».؟

آیه فوق که در تعقیب آیات گذشته که سخن از تعصب‌ها و اعراض و استکبار کفار در برابر پیامبر اسلام(ص) بود در آیات مورد بحث از بهانه‏هایى که ممکن است آنها براى خود در این زمینه بتراشند و پاسخ دندان‌شکن آن سخن می‌گوید، ضمنا علل واقعى اعراض و روى‏گردانى آنها را نیز شرح مى‏دهد که در واقع در پنج قسمت خلاصه مى‏شود: ادامه مطلب...









«جایگاه پژوهش در قرآن کریم»

قسمت ششم:

ضرورت و اهمیت پژوهش در قرآن

.....

هـ - تکریم علم؛ مثل آیة 99 سورة حجر

  • «وَ اعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّیَ یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ؛ خداوند را عبادت نما تا به یقین نائل گردی».

مى‏دانیم انسان موجودى است که بالاترین استعداد تکامل را دارد، از نقطه عدم آغاز به حرکت کرده، و به سوى بى‏نهایت هم چنان پیش مى‏رود و هرگز چرخ تکامل او (هر گاه در مسیر باشد) متوقف نخواهد شد.

از طرفى مى‏دانیم عبادت مکتب عالى تربیت است، اندیشه انسان را بیدار و فکر او را متوجه بى‏نهایت مى‏سازد، گرد و غبار گناه و غفلت را از دل و جان مى‏شوید، صفات عالى انسانى را در وجود او پرورش میدهد، روح ایمان را تقویت و آگاهى و مسئولیت به انسان مى‏بخشد. ادامه مطلب...









«جایگاه پژوهش در قرآن کریم»

قسمت پنجم:

ضرورت و اهمیت پژوهش در قرآن

در قرآن کریم بر ضرورت و اهمیت تحقیق و شناخت در پرتو پژوهش، درآیات متعددی تاکید شده است و همواره انسان‌ها را به تحقیق وپژوهش تشویق می‌نماید. مانند آیة 9 سورة زمر: «قُل هَل یستوی الذین یعلمون والذین لا یعلمون؛ بگو ای رسول آنان که اهل علم ودانشند با مردم جاهل نادان یکسانند؟». ادامه مطلب...









«جایگاه پژوهش در قرآن کریم»

قسمت چهارم:

اخلاق علمی  در اسلام[[1]]

....

9. پرهیز از شهرتطلبی و دنیا خواهی و تمایلات نفسانی

شهرت‌زدگی و دنیا طلبی پژوهشگر موجب دور شدن انسان از حقیقت و سعادت ابدی می‌شود. قرآن کریم نکته بسیار مهمی را گوشزد می‌کند و می‌فرماید: «مَن کاَنَ یُرِیدُ الْحَیَوةَ الدُّنْیَا وَ زِینَتهَا نُوَفّ‏ِ إِلَیهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِیهَا وَ هُمْ فِیهَا لَا یُبْخَسُون أُوْلَئکَ الَّذِینَ لَیْسَ لهَُمْ فىِ الاَخِرَةِ إِلَّا النَّارُ وَ حَبِطَ مَا صَنَعُواْ فِیهَا وَ بَاطِلٌ مَّا کَانُواْ یَعْمَلُون » (هود/15و16) کسانى که زندگى دنیا و زینت آن را بخواهند، (نتیجه) اعمالشان را در همین دنیا بطور کامل به آنها مى‏دهیم و چیزى کم و کاست از آنها نخواهد شد. (ولى) آنها در آخرت، جز آتش، (سهمى) نخواهند داشت و آنچه را در دنیا (براى غیر خدا) انجام دادند، بر باد مى‏رود و آنچه را عمل مى‏کردند، باطل و بى‏اثر مى‏شود. ادامه مطلب...









«جایگاه پژوهش در قرآن کریم»

قسمت سوم:

اخلاق علمی  در اسلام[[1]]

اخلاق علمی (آداب تحقیق و پژوهش)، مجموعه‌ای از آداب و اصول اخلاقی است که باید تمام اعضاء یک جامعه علمی در فرآیند استفاده، تولید و نشر دانش رعایت نمایند.

برای رعایت اخلاق علمی باید دید چه کسانی در فرآیند تولید علم دخالت دارند و چه کسانی از این فرآیند بهره‌مند می‌شوند. به این ترتیب پژوهشگر موظف است ادامه مطلب...









«جایگاه پژوهش در قرآن کریم»

قسمت دوم:

واژه شناسی ‏‏‏‏«‏پژوهش و تحقیق‏» ، «پژوهش قرآنی» و «قرآن پژوهی»

‏‏مفهوم پژوهش و تحقیق

«‏پژوهش»، اسم مصدر پژوهیدن؛‌ به معنی جستجو، بررسی، و تحقیق است.‏

واژه پژوهش در فارسی کهن شناخته شده بوده و در اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی چنین آمده است:

ز هر کشوری گرد کن مهتران            از اختر شناسان و افسونگران

سخن سر بسر مهتران را بگوی          پژوهش کن و راستی بازجوی ادامه مطلب...









در این مقاله نویسنده تلاش کرده است «جایگاه پژوهش در قرآن کریم» را از منظر آیات روح‌بخش قرآن کریم بررسی و روشن نماید.

قسمت اول مقاله:  ادامه مطلب...









عاشقان کم کم به شور والتهاب افتاده اند

فکر عود و چای و اسپند و گلاب افتاده اند

این فرا خوان محرم مرز ها را هم شکست

ارمنی ها هم به فکر مشک آب افتاده اند ادامه مطلب...









<   <<   6   7   8      >

ابزار رایگان وبلاگ

ابزار هدایت به بالای صفحه

چاپ این صفحه