«تفاوتهای زن و مرد در عبادات»
قسمت چهارم:
à د) تفاوت در نماز
-
تفاوت در شرایط لباس؛ لباس نمازگزار باید پاک باشد و در مواردى استثنا شده که با لباس نجس هم نماز صحیح است؛ یکى از آن موارد، لباس زنى است که پرستار بچه است و همان یک لباس را دارد و یا اگر لباس دیگرى هم دارد مى پوشد که اگر آن لباسن جس شود و روزى یک بار تطهیر شود کفایت مى کند. البته حضرت آیت الله خوئى(ره)فرموده اند: باید پرستار، مادر باشد و بچه هم پسر و نجاستش هم بول باشد و براى آن زن نیز تعویض لباس یا تطهیر آن سخت و دشوار باشد و حضرت آیت الله سیستانى(مد ظله) فرموده اند: این مورد داخل در موارد اضطرار است و معیار در بخشودگى، وجود سختى ودشوارى براى شخص است و این منحصر به این مورد نیست. و حضرت امام(ره) و حضرت آیت الله فاضل(ره) فرموده اند: یک مرتبه اى که در روز تطهیر مى کند باید پیش از اولین نمازى باشد که آن لباس نجس شده است و حضرت آیت الله مکارم(مد ظله) نجاست را منحصر به بول دانسته اند.([1])
-
تفاوت در کیفیت پوشش در نماز؛ هنگامى که نامحرم نیست، زن مى تواند قرص صورت و دستها و پاها را تا مچ باز بگذارد ولى پوشانیدنِ پاها تا مچ مستحب است؛ اما نسبت به مردها چنین استحبابى نیست.([2])
-
تفاوت در جنسِ لباس؛ هرگاه از ابریشم خالص باشد، زن مى تواند چه درنماز و چه در غیر نماز بپوشد؛ اما براى مرد پوشیدن لباس ابریشمىِ خالص، حرام و نماز با آن هم باطل است.([3])
-
تفاوت در نوع لباس؛ پوشیدنِ لباسِ طلاباف براى زن و مرد، مانند لباسِ ابریشمى است؛ (برای مرد جایز نیست).([4])
-
تفاوت در مکان نماز؛ براى زن نماز خواندن درخانه، بلکه در صندوقخانه و اتاق عقب (پسخانه) بهتراست، ولى اگر بتواند کاملاً خود را از نامحرم حفظ کند بهتر است در مسجد نماز بخواند.([5])
-
تفاوت در اذان و اقامه؛ اذان هجده جمله و اقامه هفده جمله است، ولى براى زن جایز است که در اذان فقط به گفتن تکبیر و شهادتین و در اقامه نیز به گفتن آن دو اکتفا کند.([6])
-
تفاوت در نماز اول وقت؛ مستحب است نمازها را اوّل وقت بخوانند و یکى از مواردى که استثنا شده؛ یعنى افضلیّت آن برداشته شده، نمازِ زنى است که فرزند کوچکى را تربیت می کند ، (و براى تطهیرِ لباسهایش مشکل دارد) در این صورت مى تواند نماز ظهر و عصررا آخر وقت بخواند تا بعد از آن بتواند نماز مغرب و عشا را نیز بخواند (که با یک تطهیرِ لباس، هر چهار نماز را خوانده باشد) و این حکم براى مردِ مربّى نیست، که اختلاف اقوال در شماره 1 (تفاوت در شرایط لباس) بیان گردید.([7])
-
تفاوت در پوشش زیور آلات؛ براى زنها مستحب است که زیورهاى خود را در نماز همراه داشته باشند.([8])
-
تفاوت در کیفیت ایستادن در نماز؛ مستحب است اگر نمازگزار مرد است، هنگام ایستادن، پاها را از سه انگشت باز تا یک وجب فاصله دهد و اگر زن است پاها را به هم بچسباند.([9])
-
تفاوت در کیفیت قرار دادن دستها؛ بر زنها مستحب است که درحالِ قیام نماز، کفِ دستهاى خود را روی پستانهای بگذارند (چون مطلوب تر آن است که حجمِ بدن زن در نماز کمتر مشهود باشد) ولى مردها مستحب است دستها را روى رانها بگذارند.([10])
-
تفاوت در کیفیت قرائت حمد و سوره؛ بر مرد واجب است حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند بخواند؛ اما زن مى تواند بلند یا آهسته بخواند؛ ولى اگر نامحرم صدایش را مى شنود، بنابراحتیاطِ واجب باید آهسته بخواند. اما در مورد حمد و سوره نماز ظهر و عصر، برمردها و زنها واجب است آهسته بخوانند.([11])
-
تفاوت در میزان رکوع؛ در مقدار خم شدن براى رکوع بین زن و مرد تفاوتى نیست و بهتراست که زنها بیش از آن مقدار خم نشوند ولى حضرت آیت الله اراکى(ره) فرموده اند:اگر زن در رکوع به حدى خم شود که بتواند دستها را روى رانها بگذارد کافى است.([12])
[1]- العروه الوثقى، ج1، فى احکام النجاسات، فصل فیما یعفى عنه فى الصلاه.
[2]- همان،فیما یستحب من اللباس «التاسع».
[3]- همان، فى شرائط الباس المصلّى «السادس».
[4]- همان، فى شرائط الباس المصلّى «الخامس».
[5]- توضیح المسائل مراجع، مسأله 894.
[6]- العروه الوثقى، ج 1، فى الاًّ ذان والاًّقامه.
[7]- همان،فى اوقات الرواتب، مسأله 13 «التاسع».
[8]- همان، فى القنوت، مسأله 16.
[9]- العروه الوثقى، ج 1، فى القنوت، مسأله 16،و فى القیام، مسأله 32.
[10]- توضیح المسائل مراجع، مسأله 992 و 994.
[11]- العروه الوثقى، ج 1، فى الرکوع، مسأله 10.
[12]- همان، فى القنوت، مسأله 16؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله 1044.