«تفاوتهای زن و مرد در عبادات»
قسمت پنجم:
د: تفاوت در نماز
امامه تفاوتهای مرد و زن در نماز
-
تفاوت درکیفیت رکوع؛ مستحب است مردها زانوها را به عقب بدهند، ولى زنها مستحب است زانوهارا به عقب ندهند.([1])
-
تفاوت در کیفیت دستها در رکوع؛ مردها در رکوع دستها را روى زانوها مى گذارند و به حالت باز شده قرار میدهند، ولى زنها بالاتر از زانوها و به بدن چسبیده قرار دهند ، و حضرت آیت الله مکارم(مد ظله) نسبت به گذاردن دستها احتیاط واجب دارند.([2])
-
تفاوت در کیفیت رفتن از رکوع به سجده؛ مستحب است زنها پس از رکوع، براى رفتنِ به سجده، اوّل راست بنشینند سپس به سجده روند ؛ و اما مردها اوّل دستها را به زمین گذارده و سپس زانوهارا و بعد از آن به سجده روند.([3])
-
تفاوت در کیفیت سجده؛ مستحب است مردها در سجده آرنجها و شکم را بر زمین نچسبانند و بازوها را از پهلوها جدا نگاه دارند؛ ولى زنها آرنجها و شکم را بر زمین بگذارند و اعضای بدن را به یکدیگر بچسبانند.([4])
-
تفاوت در کیفیت جلسه استراحت؛ مستحب است مردها بعد از سجده بر رانِ چپ بنشینند و روى پاى راست را به کفِ پاى چپ بگذارند؛ اما زنها مستحب است زانوها را بالا آورده و روى قسمتِ بالای ران (کفل) بنشینند.([5])
-
تفاوت در موقع بلند شدن؛ براى مردها مستحب است موقع بلند شدن، اوّل زانوها و سپس دستهارا از زمین بردارند؛ ولى زنها به تدریج و راست مى ایستند به صورتى که کمتر حجم بدن ظاهر شود.([6])
-
تفاوت در موقعیت ایستادن؛ اگر زن در نماز، عقب تر از مرد بایستد نماز هر دو صحیح است و همچنین اگر برابر یا جلوتر بایستد ولى بین آن دو حایل و مانعى باشد و اما اگر مانع و حایلى نباشد در بیشتر از ده ذراع مانعى ندارد و کمتر از آن تا حدّى که نماز را از باطل بودن خارج نماید (که بعضى از فقها این حد را حدود یک وجب فاصله یا عقب تر قراردادنِ جاىِ سجده عنوان نموده اند) مکروه است. در غیر این صورتها (یعنى مساوى بودن یا جلوتر بودن زن با فاصله کم) اگر با هم وارد نماز شده اند به فتواى حضرت آیت الله العظمی خوئى(ره)، حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی(مد ظله)، حضرت آیت الله العظمی فاضل(ره)، حضرت آیت الله العظمی سیستانى(مد ظله) و حضرت آیت الله العظمی مکارم(مد ظله) نماز باطل است و همچنین نمازِ کسى که با تأخیر شروع کرده است ولى به فتواى حضرت امام(ره)و حضرت آیت الله العظمی گلپایگانى(ره) و حضرت آیت الله العظمی اراکى(ره) نماز باطل نیست.([7])
-
تفاوت در امام جماعت شدن؛ مرد مى تواند براى مردها و زنها، امام جماعت شود. ولى زن برای مرد نمی تواند امام جماعت شود؛ اما براى زنان اختلاف است، بعضى از فقها مانند حضرت امام(ره) و حضرت آیت الله فاضل احتیاط واجب دارند که زن براى زنان امام جماعت نباشد.([8])
-
سؤال: با توجه به اینکه حضرت امام (ره) احتیاط واجب فرموده اند که امام جماعت باید مرد باشد و این مسأله در بعضى از رساله ها اشتباهاً احتیاط مستحب ذکر شده است، نماز بانوانى که با امام جماعت زن خوانده شده است چگونه خواهدبود؟
-
جواب: اگر جاهل به مسأله بوده اند و تقصیرى در یادگرفتن مسأله نکرده اند نمازشان به طور فرادى صحیح است مگر آنکه رکنى کم یا زیاد شده باشد.([9])
[1]- العروه الوثقى، ج 1، مسأله 16، و فى الرکوع، مسأله 1؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله 1044.
[2]- العروه الوثقى، ج 1، فى القنوت،مسأله 16 و فى مستحبات السجود «الثالث».
[3]- العروه الوثقى، ج 1، فى القنوت، مسأله 16؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله 1091.
[4]- العروه الوثقى، ج 1، فى القنوت، مسأله 16، و فى مستحبات السجود «الخامس عشر».
[5]- همان؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله 1091.
[6]- توضیح المسائل مراجع، مسأله 886 و 887 و 888؛ العروه الوثقى، ج 1، فى مکان المصلى «العاشر».
[7]- العروه الوثقى، ج 1، فى شرائط امام الجماعه؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله 1453؛ جامع المسائل حضرت آیه الله فاضل، ج 2، ص 153، سؤال 327.
[8]- استفتا از دفتر استفتاى حضرت امام که نزد نویسنده موجوداست.